Takaisin listaukseen

13.04.2021

Woikoski Vedyn edelläkävijänä Suomessa

Tällä hetkellä keskustelu vedyn mahdollisuuksista käy kiivaana. Mekin saamme paljon kyselyjä muun muassa vetyautoista sekä tankkausasemista, tämä blogikirjoitus avaa hieman aihetta Woikosken näkökulmasta. Meillä on nimittäin tosi pitkä kokemus kaasuista ja vedystä, olemme työskennelleet vedyn parissa jo yli sata vuotta, ja siinä ajassa oppii aiheesta aika paljon.

Me teimme ensimmäisen polttokennoauton jo 1930 luvun alussa, me kun halusimme kokeilla kaikenlaista. Hieno Packard, vuosimallia 1927, jonne laitettiin iso vetypullo takapenkille, ja matkaa taittui vajaa kymmenen kilometriä pullollisella, liekö maailman ensimmäinen laatuaan :)

Meillä oltiin vedyn tiimoilta edelleen kovasti innostuneita ja vuosien 2010 – 2014 aikana tapahtuikin paljon. Rakensimme Kokkolaan Euroopan suurimman vedestä elektrolyysimenetelmällä vetyä tuottavan laitoksen, hankimme uuden vetyauton, ja suunnittelimme ja rakensimme ensimmäiset vetytankkausasemat Suomeen ja teimmepä samalla yhden naapurimaahamme Ruotsiinkin. Rakensimme siis kaikkiaan 3 kpl vetytankkausasemia, joista yksi oli Voikoskella, luonnollisesti, yksi Helsingissä Vuosaaressa ja kolmas Göteborgissa. Göteborgin asema oli osa Euroopan HIT-2-Corridors –vetytankkausasemaverkostosuunnitelmaa, jonka oli tarkoitus taata polttoaineen saatavuus kasvavalle kysynnälle Euroopassa.

Rakensimme asemat ja hankimme auton, jotta polttokennoautojen/vetyautojen tuoma hyöty päästöjen pienentämisessä, sekä ylipäätään vedyn hyöty yhteiskunnalle aukeaisi Suomessakin, väänsimme niin sanotusti RAU-TA-LAN-GAS-TA, mutta ei se ihan auennut, meillä kun tullaan vähän perässä kaikessa ja me Woikoskella puolestaan olimme 100 vuotta edellä aikaamme  :)

Nyt tilanne alkaa näyttää paremmalta ja vedyn mahdollisuuksiin ollaan viimein herätty Suomessakin. Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita.

Lue lisää vetyasiantuntijuudestamme: https://www.woikoski.fi/woikoski/vedyn-edellakavija

Takaisin listaukseen