Saab Safirit toimivat Suomen ilmavoimien koulukoneina vuosina 1958–1981 ja mullistivat ilmavoimien koulutuksen.
Woikoskella on nyt 8 Safiria, kaikki entisiä Ilmavoimien koneita, joista tällä hetkellä lentokuntoisina on neljä konetta ja neljä odottaa kunnostamista. Yksi Safireistamme on valokuvausvarusteltu tiedustelulentokone – ainoana maailmassa.
Woikosken Safirit ja näiden lentokuntoisena pito on merkittävä teko Suomen ilmailuhistorian ja ilmavoimien kunnioittamiseksi.
Saab 91 Safir on Saabin lentokonetehtaan yksimoottorinen potkurikone, jonka ensilento tapahtui 20. marraskuuta 1945. Koneen suunnittelija Anders Johan Andersson toimi Bückerin tehtailla, Saksassa, 1930-luvulla ja suunnitteli siellä mm. Bücker Bü 181 Bestmann -koulukoneen, jonka piirteet on Safirissa selvästi nähtävissä.
Woikoski Oy:n omistajilla on aina ollut suuri kiinnostus ilmailuun, olihan yksi Ilmavoimien ensimmäisistä koneista vuodelta 1918, Woikosken sponsoroima.
Sekä Bertil Palmberg että Sven Palmberg olivat hyviä henkilökohtaisia ystäviä lentäjä Väinö Bremerin kanssa, joka edusti sekä Saab autoja että lentokoneita. Bremer hankki itselleen kolmipaikkaisen Saab Safir koneen, jota kautta konetyyppi on tullut ilmailukärpäsen puremille Woikoskelaisille tutuksi.
Woikoski Oy:n nykyinen omistaja Clas Palmberg tokaisikin jo pienenä poikana konetta ihaillessaan: ”Isona minäkin ostan oman Safirin”. Nyt niitä on kahdeksan.
Ilmavoimien luopuessa konetyypistä ja koneita myytäessä maamme ulkopuolelle, päätimme hankkia yhden tai useamman lentokelpoisen Safirin tämän erinomaisen lentokoneen kunnioittamiseksi ja säilyttämiseksi Suomessa. Woikoskella on nyt 8 Safiria, kaikki entisiä Ilmavoimien koneita.
*Valokuvausvarusteltu tiedustelulentokone, joka on maailman ainut jäljellä oleva Saab Safir valokuvausluukulla.
Woikoski Oy:n nykyinen omistaja, Clas Palmberg (oikealla), valmistautumassa lentoon lähtöön.
Kuvat: Tuomo Salonen